Åtgärder med anledning av Coronaviruset

Vi måste hjälpas åt!

Vi på Strandhälsan har tagit fram en strategi med anledning av risken för spridning av Coronaviruset. Vi tar detta på största allvar och följer myndigheternas rekommendationer. För att vi ska minska risken för att sprida smittan är det viktigt att vi alla hjälps åt.

VAD GÖR VI?

Vi har utöver våra ordinarie städrutiner schemalagt regelbunden avtorkning av ytor som vi alla berör. Allt från maskiner till handtag etc. Vi ställer ut handsprit i områden där det kan behövas för att underlätta för alla att hålla rent. Vi uppmanar alla att sprita av utrustning både före och efter användande.

Alla anställda som får förkylningssymptom uppmanas att stanna hemma. Anställda som har vistats i högriskområden där smittan förekommer (enl. UD) stannar av säkerhetsskäl hemma i 14 dagar.
Vi kommer fortsatt att hålla våra gym öppna till dess att myndigheterna ev rekommenderar något annat.

För dig som inte vill vistas i offentlig miljö så kommer vi att lägga ut träningspass på våra sociala medier och nedan här på hemsidan, som du kan genomföra hemma.

Vi kommer framöver att tillåta sena avbokningar i vårt system för att undvika att kunder och patienter kommer hit med symtom. Vi ber er avboka även vid lättare förkylningssymtom.

Vi vidtar även åtgärder i vårt gruppträningsschema, för våra fysioterapibesök samt för vår Personliga träning. Läs mer om detta nedan.

 

VAD KAN DU GÖRA?

God hygien är ännu viktigare än tidigare. Att tvätta händerna och att torka av dem noggrant, liksom att sprita händerna är jätteviktigt.

Var noga med att sprita av utrustningen du använder både INNAN och EFTER användning.

Man ska aldrig träna när man känner sig sjuk, och nu som sagt inte heller vid lättare förkylning. Vänligen respektera detta!

Förändringar i gruppträningsschemat.

För att minska risken för smittospridning så plockar vi bort ett antal pass från gruppträningsschemat samt drar ner på antalet deltagare på en del av passen.

En del pass plockas bort för att minska flödet i omklädningsrummen, för att de vänder sig till en riskgrupp eller för att de är extra riskfyllda när det gäller kontaktytor. Följande pass plockas bort i dagsläget: Box, Killerball, Bollcore samt en del av våra Cirkel Bas eller Cirkel Intro-pass. En del av dem ersätts med andra pass i schemat.

På en del av passen minskar vi antalet deltagare för att göra det möjligt att hålla ett ”säkerhetsavstånd” på minst en meter mellan deltagarna. På Booty worx, Dansaerobic, Step Power, Tabata, Core, Yoga och Cirkel kommer antalet deltagare att vara max 18 stycken. På Spinning reduceras antalet platser till 13 stycken och på våra Vattenpass till 10 stycken.

Våra pilatespass flyttas till Reformerstudion. Där har alla sin egen reformer och vi kan garantera ett säkerhetsavstånd mellan deltagarna. Mamma Bebis- och Gravidpilates körs i Pilatesstudion med reducerat antal platser så att varje deltagare har sin egen reformer/matta.

För de pass som vi kör i cirkelformat så ber vi deltagare att ha med sig våtservetter med desinfektionsmedel runt på stationerna och sprita av utrustningen efter användning. 

Vi erbjuder nu även Ute-pass, se nedan.

Vi tränar ute!

Träning är ett väldigt bra sätt att boosta sitt immunförsvar och vi är angelägna om att alla ska ha möjlighet att fortsätta sin träning. En del av våra pass kommer nu att flytta utomhus i friska luften. Där är risken för spridning minimerad och vi kommer att köra passen utan redskap. Vi använder kroppsvikten som motstånd i träningen. Du får samma härliga träning fast med en stor nypa frisk luft i bonus!

Alla våra Cirkel Bas- och våra Cirkel Intro-pass samt 3 av våra Cirkelpass kommer att ske utomhus med samling utanför huvudentrén. Passen läggs på samma nivå som vi har på motsvarande inomhuspass.

Utomhus-Cirkel: Lätt jogg och styrkeövningar ute i naturen. Klä dig varmt och gärna med handskar så att du kan jobba på marken om vädret tillåter.

Utomhus-Cirkel Bas: Promenad och anpassade övningar med kroppen som motstånd. Ta gärna med egna stavar om du önskar.

Utomhus-Cirkel Intro: Passet sker på Strandhälsans innegård och därmed blir det ingen förflyttning. Enklare övningar görs med kroppen som motstånd.

Rehab via telefonbesök

För dig som inte vill vistas i offentlig miljö så har vi nu infört möjlighet till fysioterapi via telefonbesök.För att boka ringer du in till receptionen, 0346-100 82 för att sätta upp dig på vår telefonlista. En fysioterapeut ringer upp dig under dagen. Vid behov skickas träningsprogram med videolänk till din e-mail. Telefonbesöket debiteras ordinarie patientavgift.

Du kan även boka in en telefontid om du vill välja en specifik fysioterapeut. Detta sker i vårt bokningssystem

 

 

Träna hemma!

För dig som vill träna men samtidigt undvika offentlig miljö så kommer vi regelbundet att lägga upp träningsvideos för hemmaträning. Länkar till olika träningsprogram publiceras nedan och vi hoppas att ni kommer att ha god nytta av dem. Kör hårt!

Bas-pass med Anthony Josefsson. Allt du behöver är en stol/soffa och 2 vikter, tex fyllda vattenflaskor.

Par-pass med våra personliga tränare Sabine Andersson och Anthony Johansson.

Stabilitetspass med Falkenbergs friidrottsstjärna Tilde Johansson.

SomaMove-pass. 3 olika pass att välja på. Bra för styrka, balans och rörlighet.

Core-pass med Anthony Josefsson. Effektivt pass för att stärka bålen!

Pilates-pass med fysioterapeut och pilatesinstruktör Jenny Harryson. Här får du enkla övningar för att hålla din kropp stark och hållbar.

Personlig träning i hemmet

Just nu erbjuder vi möjlighet till personlig träning i hemmet utan extra kostnad. Din personlige tränare tar med sig de redskap som behövs. Kontakta din PT om detta är något du önskar.

Vad gäller i vårt spa?

För er som funderar mycket kring spa/bassäng och virus så följer vi information och råd från experterna på internationella branschorganisationen för sim- och spa-anläggningar. I klorerat vatten så dör alla bakterier och virus. I lokaler med hög luftfuktighet, som vi har i vårt spa, så sjunker virus till golvet. Detta till skillnad från vid normal luftfuktighet där viruset blir mer flyktigt.

Det vi gör för att minimera risken för spridning är att begränsa antalet platser i poolerna, max 10 personer åt gången i aktivitetsbassängen och max 4 åt gången i jaccuzzin. Vi desinficerar dessutom greppytor många gånger per dag. Vidare är det viktigare än någonsin att du som ska bada tvättar av hela kroppen noga med tvål samt schamponerar håret innan användning av poolerna. Om du väljer att ha badmössa så måste den vara helt tätslutande.

Tips på hur du boostar ditt immunförsvar

Det finns mycket du kan göra själv för att skydda dig mot olika virusinfektioner och det effektivaste är att stärka upp ditt immunförsvar. Här kommer 5 starka tips!

Sömn – En god natts sömn är bland det effektivaste du kan göra när du fått en infektion i kroppen. Det stärker immunförsvaret och hjälper dig att återhämta dig snabbare.

Stress – För mycket stress ökar stresshormonerna i kroppen vilket försvagar immunförsvaret. Varva ner och testa tex yoga, mindfulness eller bara vara med nära och kära.

Pre- och probiotisk mat – Bakteriefloran i dina tarmar är en av de viktigaste faktorerna för ett starkt immunförsvar. Boosta med fermenterad mat (som tex kimchi, surkål, kombucha , kefir) eller stärkelserik mat (tex kall potatis och bönor, men även lök, kål och jordärtskocka).

Antiinflammatorisk mat – Skyddar dig på cellnivå och stärker upp dig inifrån. Dra ner på ”det vita” (socker, mjöl, ris) och öka på med grönsaker i alla former och färger. Variera mycket för att få massor av vitaminer, mineraler och antioxidanter som gör din kropp ”skottsäker”. Lägg även till omega-3 från fet fisk, kallpressad rapsolja och D-vitamin som är grymt för immunförsvaret.

Tvätta händerna – Handsprit är bra, men inget slår en noggrann tvätt med tvål och vatten. Tvätta minst 20 sekunder och torka händerna helt torra för att minska smittrisken.